lørdag den 11. oktober 2008

Skattekisten

I denne skindkiste, som min aataa /morfar (bedstefar) har lavet til min mor, ligger der en stor skat. En kulturskat. En uvurderlig skat, som rummer mange minder fra højtider som jul, nytår, barnedåb, konfirmationer, bryllupper, nationaldage, begravelser, fra tiden, hvor mine søstre og jeg sang i kirkekoret og hvor jeg har vundet konkorrencer. I den skindkiste ligger en skat af høj værdi rent økonomisk og denne skat vil jeg forsøge at dele med dig. Jeg er på ingen måde ekspert i hverken brugen af eller fremstillingen af den grønlandske kvindes nationaldragt, men jeg synes at den er smuk, og så særpræget, at du skal se den. Det allerbedste ville være, hvis du også kunne røre ved den og studere den på nært hold, og så gik du heller ikke glip af lugten/duften af den. Den har en speciel lugt, for den er lavet af skind, kan ikke hverken renses eller vaskes og kan kun luftes. Den dufter af minder og personlighed og så vejer den som et ondt år. Det kræver øvelse, år og atter år, samt erfaring, stolthed og følelsen af ære at bære den smukt og værdigt, men det er en anden side af den. Jeg har forsøgt at fortælle lidt, komme tæt på med kameraet, så du kan se detaljerne og jeg håber at du nyder billederne. Du er velkommen til at skrive en kommentar til mig og med tiden håber jeg at jeg får tilføjet billeder af kvinder, der bærer deres smukke nationaldragt, grønlænderdragten. (p.s. min morfar/aataa lavede en skindkiste til mig først med hvælvet låg, som min grønlænderdragt lå i til min konfirmation, inden han også lavede en til min mor.Alene kisten er smuk)

17 kommentarer:

Laila-H sagde ...

Det er helt fantastisk smukke billeder og en dejlig fortælling om din kultur. rigtig spændende at høre om. Det er måske i dag, jeg skal starte på et par håndledsvarmere, som jo så ikke skal være røde

Dortheivalo sagde ...

Det er bare at kaste sig ud i det, og det er et dejligt og let arbejde i forhold til nogen af de mange andre dele ved dragten.

Angelika sagde ...

Tak for historien og de dejlige billeder !
Strikkehilsner
Angelika i Tyskland

Lisbeth sagde ...

Tak for den fantastiske gennemgang og de meget smukke billeder. Jeg er også dybt betaget af Grønlænderdragten og har stået længe foran dragterne på museet i Nuuk. Jeg glæder mig til flere af dine billeder. 1. Skoledags billederne er også fantastiske pga dragterne.

PiaT sagde ...

Hej Dorthe,
Rigtig flot og meget spændende blog om grønlænderdragten - tak fordi, du gider dele med os :-)
Glæder mig til at se flere billeder :-)
KH PiaT-Malmö

Dortheivalo sagde ...

Velbekomme allesammen. Jeg skal nok få lagt flere billeder ind med tiden, men det bliver ikke lige nu. Jeg forestiller mig noget med gamle billeder, der skal scannes osv., men det skal nok blive gjort

Djohanne sagde ...

Tusind tak for en flot opsat og fint fortalt gennemgang af de smukke håndarbejder.
Sidder her og skal hive mig selv igang med fremstilling af tasker til de kommende julemarkeder.
Jeg har bare fået så megen inspiration af dine billeder, farver, materialer og mønstre har fået sat gang i en masse ideer. Tak for vitaminindsprøjtningen.

Mette G. sagde ...

Så har jeg endelig haft god tid til at sidde og nyde Grønlænderdragten - billederne skulle jo granskes nøje :-) Hold da helt op hvor er den smuk og hvor er det et enormt arbejde. Tak fordi du gad.

megat sagde ...

your blog very beautiful and more info,I like your blog

Birthe P sagde ...

Fantastisk! Tusind tak for billederne og indblikket i fremstillingsmetoden af den smukke dragt.

Lisbeth sagde ...

Jeg har altid været fascineret af grønlænderdragten. Din gennemgang af den er flot og spændende. Samtidig har jeg spekuleret over, hvor perlerne kommer ind. Alt andet er fra den grønlandske verden. Hvor fik man perlerne fra i gamle dage. Hvor gammel er dragten egentlig.
Mange spørgsmål fra en nysgerrig læser, der nyder at følge med i din verden.
Lisbeth

koivis sagde ...

Greetings from Belgium.
http://blog.seniorennet.be/koivis/

strikkeforsker sagde ...

Tusind tak for en fantastisk beskrivelse og smukke billeder. jeg er fascineret af den grønlandske nationaldragt og savner lidt, at vi har noget lignende herned.

Frida sagde ...

Hej Dorthe, jeg fandt din blog om grønlænderdragten fordi jeg søgte billeder med mønstre fra hele verden til brug i undervisning (jaja, også lærer ;) og jeg må indrømme... jeg har vist brugt meeeeeeeegen tid herinde bare ved at kigge og studere alle de fine billeder. Jeg var slet ikke klar over der var SÅ megen kunst i grønlænderdragten, hold da op! Tusind tak fordi du tog tid til at lave denne smukke blog og dele den med alle os andre.

Pilland sagde ...

Your works are GREATEST!
Best wishes from an Estonian living in Italy and, if You want, Your visit to my site http://pilland.blogspot.com would be very welcome!

Dortheivalo sagde ...

Tak skal i nok have. Jeg sidder lige så stille og rødmer over alle jeres roser.

Charlotte Kaae sagde ...

Jeg har lige fundet din blog i jagten på inspiration til min næste strikkebog, der skal omhandle Grønland. Super lækker blog!